Zaburzony rozwój mowy

Opóźniony rozwój mowy jest bardzo trudny do zdefiniowania. Czynnikami wpływającymi na rozwój mowy jest intelekt, stan neurologiczny, środowisko, rozwój słuchu…

Opublikowano przez An-med
Dziewczynka podczas terapii mowy
Image by Freepik

Opóźniony rozwój mowy jest bardzo trudny do zdefiniowania. Czynnikami wpływającymi na rozwój mowy jest intelekt, stan neurologiczny, środowisko, rozwój słuchu, i inne. Maksymalnie do 3 roku życia powinien być podsumowany rozwój mowy z oceną wyżej wymienionych czynników.

Prawidłowy rozwój mowy obejmuje następujące fazy:

WIEKFAZY ROZWOJU MOWY
1-3 miesiącOkres krzyku
2-6 miesiącOkres bełkotania, odruchowe paplanie (zabawowe wytwarzanie dźwięków)
6-12 miesiącOkres bełkotania, paplanie dowolne
9 miesiącPoczątek rozumienia mowy
12 miesiącZdania jednowyrazowe
18 miesiącZdania dwuwyrazowe, słownictwo liczy około 30 słów, rozumienie prostych pytań, dźwięki: a, o, u, m, b/p
Po 2 latachGramatyczne zdania wielowyrazowe, słownictwo liczy około 200-300 słów, okres zadawania pytań, dźwięki: m, l, d/t, w/f
Po 3 latachZdania kompleksowe, rozszerzenie słownictwa, poprawność gramatyczna i artykulacyjna, 2. okres zadawania pytań (dlaczego?), słownictwo liczy około 900 słów, dźwięki: r, s/z, sz
Po 4 latachSłownictwo liczy około 1500 słów, dalsze doskonalenie mowy i wymowy, dźwięki: ch, ng, grupy dźwięków
Po 5-6 latachZakończenie rozwoju mowy
Po 6-7 latachSłownictwo liczy około 2500 słów, nauka pisania

Rodzice zaniepokojeni zaburzonym rozwojem mowy u swoich dzieci powinni pamiętać, że zaburzenie wczesnych faz rozwoju mowy może stanowić podstawę do diagnostyki neurologicznej. W trakcie obserwacji rozwoju swych dzieci powinni zwrócić uwagę na to jak dziecko ssie, jakiego używa smoczka, czy współistnieją inne niepokojące objawy w zachowaniu dziecka (nadmierna senność, sztywność mięśni, wiotkość mięśni, tendencja do płaczliwego krzyku, czas trwania krzyku dziecka oraz jego natężenie i głośność, i inne).

W przypadku zaburzenia późniejszych faz rozwoju mowy u dziecka przed udaniem się do lekarza należy zwrócić uwagę na to czy dziecko dotychczas rozwijało się prawidłowo i zastanowić się jakie czynniki mogły spowodować zahamowanie rozwoju mowy. Bierzemy tu pod uwagę pojawienie się młodszego rodzeństwa, próchnicę lub utratę zębów mlecznych, skrócenie wędzidełka wargi lub skrócenie wędzidełka języka, przerost migdałków podniebiennych, przerost migdałka trzeciego, przedłużenie stosowania smoczka i karmienie butelką, brak motywacji dziecka do mówienia (zbyt długie oglądanie telewizji, ograniczona komunikacja z rodzicami), istnienie w rodzinie zaburzeń mowy lub słuchu, podatność dziecka na stres, przebyte choroby uszu i wszelkie choroby ogólnoustrojowe i szczepienia.

Pamiętajmy, iż z rozwojem mowy związany jest nierozerwalnie rozwój wymowy. Zaburzenia wymowy to:

  • seplenienie – nieprawidłowa wymowa: s, sz, z, ż, c, cz
  • reranie – nieprawidłowa wymowa: r
  • deltasismus – nieprawidłowa wymowa: d
  • kappasismus – nieprawidłowa wymowa: k
  • gammasismus – nieprawidłowa wymowa: g
  • lambdasismus – nieprawidłowa wymowa: l
  • balbuties- jąkanie
  • i inne zaburzenia artykulacji, czyli tworzenia głosek

Powyższe przygotowanie się do wizyty pozwoli skrócić i ułatwić wdrożenie prawidłowego postępowania diagnostycznego i rehabilitacyjnego. Należy pamiętać, że wczesna diagnostyka zaburzonego rozwoju mowy jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju dziecka i może decydować o jego przyszłości.

Potrzebujesz wykonać badanie?Dolega Ci dana dolegliwość?Skontaktuj się z nami!

Nasza doświadczona kadra medyczna pomoże Ci wrócić do zdrowia!

tel: 32 291 22 49
Dr Anna Orkisz-Popczyk